» » فرصت برابر آموزش و تأکید بر تداوم جشنواره ملی کتابت قرآن

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور؛ نخستین دوره جشنواره ملی کتابت قرآن کریم در راستای تقویت مناسبات و تعاملات علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنری میان دانشگاهیان و نخبگان در سطح ملی با محوریت قرآن کریم، شناسایی دانشجویان علاقه‌مند به کار در زمینه قرآنی، حمایت از آن‌ها و حمایت از گسترش هنر قرآنی و ارائه آموزش‌های لازم برای تربیت هنرمندان متعهد و جوان به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در حال برگزاری است. ایکنا به منظور دریافت بازخورد‌های این جشنواره به سراغ چند تن از شرکت‌کنندگان این دوره رفته و نظر آن‌ها را در این زمینه جویا شده است. این گزارش از نگاهتان می‌گذرد. فرصت برابر آموزش طاهره غلام‌نژاد، دانشجوی علوم ورزشی و تربیتی پیام نور رفسنجان است. در سه رشته نستعلیق، شکسته و ثلث زیرنظر استاد غلامحسین منتصری کار کرده و کتابت بخشی از قرآن را انجام داده است. وی درباره جشنواره کتابت قرآن گفت: برای اولین بار تجربه شرکت در جشنواره آنلاین را داشتم و تجربه خوبی بود. این جشنواره فرصت برابر برای همه شرکت‌کننده‌ها از سراسر کشور فراهم کرد و امیدوارم در دوره‌های بعد از اساتید مجرب‌تری استفاده شود. وی ادامه داد: با توجه به مجازی بودن این جشنواره، باید داوران در داوری و قضاوت خود دقیق‌تر عمل کنند تا حق کسی ضایع نشود.   دوره‌های آموزشی به کتابت قرآن بینجامد محسن کریمی، دانشجوی دانشگاه پیام نور همدان است. از پانزده سالگی خط را آغاز کرده و در یک خانواده هنری بزرگ شده است. علاقه زیادی به خط نسخ و ثلث داشته و در سال ۹۶ تا ۹۷ در کتابت کامل مصحف شریف مشارکت داشته و پس از اتمام از سوی شهر همدان به موزه حرم حضرت علی (ع) اهدا شده است و اکنون نیز خود به تنهایی یک قرآن را کتابت کرده که به زودی رونمایی خواهد شد.   او که خود را جوان‌ترین کاتب قرآن می‌داند، درباره جشنواره کتابت قرآن گفت: کلاس‌های جشنواره به ویژه آنچه درباره تاریخچه کتابت قرآن و تدبر در سوره مریم گفته شد، بسیار مفید بود و من با وجود شرکت در جشنواره‌های گوناگون، برنامه‌ای با محوریت آموزشی در این زمینه ویژه دانشجویان ندیده بودم. کریمی افزود: نقطه قوت این دوره، بحث آموزش آن بود که با وجود مفید بودن، بسیار کم بود و باید کلاس‌های آموزشی بیشتری برگزار می‌شد و کیفیت ضبط فیلم‌ها نیز بهتر می‌شد. همچنین امیدوارم این جشنواره ادامه یابد تا باعث رشد خوشنویسان جوان شود. این دانشجو پیشنهاد کرد: مسئولان جشنواره می‌توانند در پایان از میان شرکت‌کننده‌ها، تعدادی را به عنوان کاتب قرآن انتخاب کنند و یک جلد قرآن به صورت جمعی کتابت شود. در واقع این افراد که آموزش دیدند و برای آموزش آن‌ها هزینه‌هایی صرف شده، به حال خود رها نشوند.  نقش تدبر در کتابت قرآن تندیس تقوی، بیست سال است که خوشنویسی می‌کند. در سال ۷۲ با قبولی در دوره عالی خوشنویسی، سرپرستی انجمن خوشنویسان ایران در فیلیپین را عهده‌دار می‌شود. یک دوره کتابت کامل قرآن را به پایان رسانده و چند سالی است که موضوعات قرآنی، دعا‌های قرآنی و ... را کتابت می‌کند. وی در این باره گفت: این جشنواره هدفمند و با فکر و اندیشه انجام شده است. زیرا آموزش‌ها از تاریخچه و اهمیت کتابت آغاز شد که در هیچ جشنواره‌ای به این مسئله توجه نمی‌شود و من در این دوره اطلاعات جدیدی دریافت کردم که بسیار هم کاربردی بود. همچنین برگزاری برنامه‌ها با وجود مجازی بودن، برنامه ریزی شده و منظم بود. تقوی ادامه داد: یکی از موارد مهم این جشنواره، تدبر در سوره مریم بود که آیات آن تفسیر می‌شد. وقتی خوشنویس تفسیر این سوره را می‌داند در کتابت این سوره نیز آگاهانه می‌نویسد و همین هم باعث می‌شود به دل مخاطب بنشیند. تعامل سازنده با دانشجو زهرا حاجی‌علی که دانشجوست، از سال‌ها پیش خوشنویسی را آغاز کرده و دو سال است به خط نستعلیق می‌پردازد و بسیار علاقه‌مند به کتابت قرآن است. او کلاس‌های آموزشی این دوره از جشنواره کتابت قرآن کریم را کاربردی دانست و گفت: گاهی اوقات به همراه خانواده پای این کلاس‌ها می‌نشستیم و همین مسئله باعث شده بود آن‌ها نیز به مباحث خوشنویسی و کتابت علاقه‌مند شوند. همچنین این مسئله را از کلاس‌های آموزشی آموختم که باید از تاریخچه خط نستعلیق، کتاب قرآن و ... مطلع باشم.   وی افزود: مسابقات قرآنی که در میانه این جشنواره برگزار می‌شد، باعث شد به دنبال یافتن پاسخ سؤال‌های مسابقه، قرآن را تورق کنیم و در بعضی نکات آن دقیق‌تر شویم که امیدوارم این جشنواره تداوم یابد. این دانشجو ادامه داد: تعامل با دانشجو‌ها خیلی خوب بود و شکل برگزاری کلاس‌ها باعث شد اطلاعات جدید و مفیدی را دریافت کنیم و نکته مهم‌تر اینکه، این کلاس‌ها در زمان‌های گوناگونی تکرار می‌شد و شرکت‌کننده‌ها می‌توانستند وقت خود را براساس آن تنظیم کنند و امکان انتخاب وجود داشت. علاوه بر این شکل مجازی این آموزش‌ها، باعث شد همه دانشجو‌ها امکان بهره‌گیری از حضور اساتید مجرب و حرفه‌ای را داشته باشند. تسهیلات هنری اعطا شود ستار ولی‌نژاد، دانشجوی رشته هنر اسلامی است. به خط ثلث می‌نویسد و تاکنون بخش‌های زیادی از قرآن را به صورت قطعه‌نویسی و کتیبه‌نویسی در قلم جلی و مشق نوشته است. وی جشنواره کتابت قرآن کریم را یک اتفاق بی‌نظیر بر می‌شمارد و می‌گوید: دانشجویی و آموزش‌محور بودن این جشنواره از ویژگی‌های مثبت آن است. طی شانزده سالی که به صورت حرفه‌ای در رشته خوشنویسی فعالیت می‌کنم، این جشنواره در بالاترین سطح انتظارم بود و امیدوارم از سال‌های بعد با همین روند یا تخصصی‌تر ادامه یابد و بیشترین تمرکز بر روی جوان‌ها باشد. وی می‌افزاید: این جشنواره زمانی به نتیجه می‌رسد که استمرار داشته باشد و اگر قطع شود، یک حرکت عبث خواهد بود. از این رو پیشنهاد می‌کنم، از برگزیده‌های امسال در جشنواره‌های بعد چه در روند آموزش یا کتابت قرآن و ... استفاده شود و این افراد پس از آموزش رها نشوند. این دانشجو تصریح می‌کند: با وجود اینکه مکتب خوشنویسی در جهان از کشورمان آغاز شده است، اما اکنون کشور‌های حاشیه خلیج فارس یا ترکیه پرچمدار خوشنویسی هستند و در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند. «البرده» یکی از جشنواره‌های خوشنویسی در امارات است که جایزه نفر اول آن ۴۰۰ میلیون تومان است. ما بهترین جشنواره‌ای که تاکنون در ایران برگزار کرده‌ایم، جایزه نفر اول بیشتر از ۲۰ میلیون تومان نبوده است؛ بنابراین ما زمانی می‌توانیم موفق شویم که هنر را به چشم یک سرمایه‌گذاری ببینیم. این واقعیت هنر است و آن‌ها این سرمایه‌گذاری را می‌کنند و به همین دلیل حضور در جشنواره‌های کشور‌هایی مانند ترکیه و امارت، بهشت و مدینه فاضله خوشنویس‌های ایرانی شده است.   وی با بیان اینکه سطح آموزشی این جشنواره بسیار خوب، اما جایزه آن بسیار ناچیز است، ادامه می‌دهد: مسئولان جشنواره‌هایی مانند جشنواره کتابت قرآن کریم اگر بتوانند نه جایزه‌ای با این سطح، اما تسهیلاتی نظیر کارت هنرمندی با هماهنگی وزارت ارشاد، وام هنرمندان، معرفی به عنوان نخبه در بنیاد نخبگان و ... به برگزیدگان ارائه دهند تا جوان‌ها برای ورود به عرصه خوشنویسی رغبت بیشتری داشته باشند. مانعی برای حضور در جشنواره نبود محمد امرالهی دیگر دانشجوی شرکت‌کننده در نخستین دوره جشنواره کتاب قرآن کریم این جشنواره را یک حرکت خوب در آموزش دانشجویان عنوان کرده و می‌افزاید: این اتفاق باعث شد همه دانشجو‌ها از هر نقطه از ایران بتوانند شرکت کنند و بعد مسافت و دوری از تهران مانع حضورشان در این جشنواره نشد. همچنین برنامه‌های آموزشی خوبی تدارک دیده شده بود که امیدوارم در دوره‌های بعد، موضوعات متنوع و تخصصی‌تر گنجانده شود. مهناز عزتی که دانشجوی رشته نقاشی است و حدود ۵ سال است در عرصه خوشنویسی فعالیت می‌کند، اولین بار است که در جشنواره خوشنویسی شرکت کرده است. وی می‌گوید: برخلاف انتظارم دوره آموزش کامل و جامعی برگزار شد که مفید و مؤثر بود. با وجود اینکه پیش از این در جشنواره‌ای شرکت نکردم، اما مطلع هستم که جشنواره‌های خوشنویسی رقابتی هستند و جای آموزش در آن‌ها خالیست. جای خالی آموزش در جشنواره‌ها وی می‌افزاید: من دانشجو هستم و اکنون که بسیاری از کلاس‌ها مجازی برگزار می‌شود، برای شرکت در کلاس‌ها با مشکلات متعددی مواجه هستیم. اما در این جشنواره آموزش‌ها طوری برنامه‌ریزی شده بود که چند بار تکرار شد تا این آموزش‌ها را از دست ندهیم.    داور آقامحمدیان نیز که محور کارش خوشنویسی نستعلیق و شکسته نستعلیق است، این جشنواره را موهبتی برای خود دانسته و می‌گوید: من در جشنواره‌های استانی خوشنویسی شرکت کردم و اصلاً قابل مقایسه با جشنواره کتابت قرآن نیست و به صراحت می‌توانم بگویم که این جشنواره با این نحوه برگزاری، اولین بار است که در کشورمان برگزار می‌شود. متأسفانه آموزش در جشنواره‌ها مورد توجه نیست و فقط به رقابت و داوری آثار توجه می‌شود.

0/03/8