» » در گفت‌وگو با خانواده حافظ قرآن گنابادی بیان شد؛ امید معلولان جسمی ـ حرکتی به تداوم طرح «مشکوة»

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور؛ فهیمه صحرایی، متولد سال ۱۳۶۲ در شهرستان گناباد خراسان رضوی است. او که به صورت مادرزادی دارای معلولیت شدید جسمی ـ حرکتی است، به دلیل استماع مدام تلاوت قرآن در خانه در این زمینه وارد شده است.
شاید همین حفظ آیات موجب شد که سختی ماندن در خانه، برایش همراه با آرامش و به دور از یکنواختی شود. طیبه فرخی، مادر فهیمه، گفت: تا پایه سوم مقطع راهنمایی با وجود کمی امکانات، تمامی درس‌ها را در خانه می‌خواند و آزمون پایانی نیز از او در منزل اخذ می‌شد. پس از اینکه خواهرش از کلاس به خانه بازمی‌گشت، من نیز با طریقه حفظ و نحوه مرور محفوظات آشنا شدم و همین موجب شد تا با تلاش‌های خواهرش، فهیمه نیز در این زمینه ورود پیدا کند. در ابتدا آیات را می‌خواندم و سپس فهیمه تکرار می‌کرد و در برخی از آیات نیز ترجمه‌اش را می‌گفتم تا آیات در ذهنش ماندگار شود و در ادامه آیات را حفظ می‌کرد.
فرخی ادامه داد: سپس برای او نوار صوتی و یا قلم قرآنی تهیه کردم. از تلاوت استاد محمد صدیق منشاوی خیلی خوشش می‌آید و حفظش را از سال ۹۳ با تلاوت این قاری مشهور مصری ادامه داد و در حال حاضر حافظ ۲۷ جزء قرآن است که در کنار حفظ جدید نیز محفوظات گذشته‌اش را مرور می‌کنیم.
وی درباره نحوه آشنایی‌شان با طرح «مشکوة»، افزود: از طریق تماس تلفنی اداره‌کل بهزیستی این طرح به ما معرفی شد. هنگامی که از آنها جویا شدیم گفتند که طرح ملی حفظ قرآن مشکوة ویژه معلولان و نابینایان کشور است که به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و با همکاری سازمان بهزیستی کشور در حال برگزاری است. هر چند دخترم از گذشته نیز حافظ ۲۷ جزء از قرآن بود، اما در حال حاضر محفوظات جدیدش را با این طرح ادامه می‌دهد.
فرخی ادامه داد: این طرح به دلیل اینکه ویژه افراد معلول هست، ادامه آن خوب است، چون به این گونه افراد کم‌توجهی می‌شود و آن گونه که باید به تهیه امکانات و در اختیار گذاشتن تسهیلات برای این افراد و همچنین وسایل کمک‌آموزشی و... در مراکز استان‌ها توجه نمی‌شود چه برسد به ما که در شهرستان گناباد هستیم.
وی بیان کرد: این‌گونه افراد بااستعداد زیادی هستند که اگر شرایط برای آنها فراهم باشد و یا خانواده‌ها همراهی کنند، می‌توانند به خوبی بدرخشند و استعدادهایشان بالفعل شود. کاش مسئولان تدابیری بیندیشند تا زمینه برای بروز استعدادهای این افراد فراهم شود.

97/12/11