» » در یک دورهمی دوستانه مطرح شد؛ ایده‌هایی برای کارآفرینی در حوزه اسلامی ــ قرآنی
در یک دورهمی دوستانه مطرح شد؛ ایده‌هایی برای کارآفرینی در حوزه اسلامی ــ قرآنی
تعدادی از دانش آموختگان و شاغلان در رشته‌ها و حوزه‌های مختلف عصر روز گذشته در فضایی دوستانه با محوریت خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در حوزه اسلامی قرآنی ایده‌های خود را مطرح کردند؛ دورهمی برای طیفی از مهندس و کارمند تا دکتر و مدیر.

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور؛ شامگاه روز گذشته، ۲۶ آبان‌ماه، کافه محفل واقع در خیابان تمدن، میزبان دورهمی کسب و کار‌های نوپای قرآنی بود. این دورهمی جلسه اول و عمومی بود و با حضور تعدادی از دانش آموختگان و شاغلان در رشته‌ها و حوزه‌های مختلف در فضایی دوستانه و صمیمی با محوریت خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در حوزه اسلامی قرآنی ایده‌های خود را مطرح کردند؛ در این دورهمی از مهندس و کارمند بود تا دانش‌آموخته فلسفه‌.
مرتضی تسخیری، اداره‌کننده جلسه و مربی استارتاپ است و در ابتدا جلسه با اشاره به اینکه روند برگزاری کارگاه‌های این رویداد به شکلی است که اکنون همه شما به تصور مهیا کردن و فروش محصولات در بازار کسب و کار در این رویداد شرکت کرده‌اید، گفت: ایده‌پردازی علوم قرآنی به سمت گرفتن تم و برگزار شدن در محافل و کافه‌های مختلف حرکت می‌کند. وی در ادامه از شرکت کنندگان تقاضا کرد خود را معرفی کنند و دلیل حضورشان در این محفل را توضیح دهند.
نفر اول خود را معرفی می‌کند؛ ولی‌زاده هستم دانشجوی فلسفه و بسیار به انجام کار‌های تبلیغی در حوزه بین‌الملل علاقه‌مند هستم. پیش از این طرحی را در نظر داشتم تحت عنوان کتاب‌نوش که در زمینه اهدای کتاب و ترویج کتابخوانی است و تا حدودی اجرایی شد. هدف از حضور در این دورهمی کسب تجربه و آشنایی با نوع ایده‌ها و فعالیت‌های افراد حاضر است.
نفر بعدی محمد دهدشتی است او که دانش آموخته مهندسی برق و قدرت است این‌گونه توضیح می‌دهد: در حوزه‌های مختلف رشته خود مانند نانوتکنولوژی فعالیت‌ها و کار‌های علمی-پژوهشی انجام داده‌ام. ایده‌ای را قبل‌تر مطرح کردم درباره این بود که با توجه به حضور مردم کشور‌های اطراف، برای درمان در ایران ــ که طی سال‌های اخیر بسیار زیادتر هم شده ــ یک کاری انجام دهیم که بتوانند با سهولت بیشتری به ایران سفر کنند و این امکان از طریق ارائه خدماتی به آن‌ها باشد. یعنی اگر قرار است مسافری به قصد درمان از کشور عراق به ایران بیاید از صفر تا ۱۰۰ سفر خود را، یعنی از درب خانه که می‌آیند تا فرودگاه و هتل و بیمارستان در ایران به او ارائه شود. حتی برای گردشگری این افراد هم می‌توانیم برنامه داشته باشیم.
وی عنوان کرد: بیشتر به منظور کسب تجربه در زمینه network اینجا آمده‌ام. با توجه به ایده‌ای که دارم اگر کسانی باشند در زمینه شبکه و طراحی برنامه به ما یاری کنند حتما موفق خواهد بود.
عسکری، دانش آموخته مهندسی مواد است و نفر بعدی است که از حضور خود در این مکان می‌گوید: مقطع ارشدم را در رشته انتخاب مواد دنبال کرده‌ام و در زمینه‌های نانوتکنولوژی و ساخت نانو پودر‌های فلزی فعالیت‌هایی داشته‌ام. آمده‌ام اینجا تا یاد بگیرم.
محمد فاضلی‌مطلق، دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان انگلیسی و حافظ قرآن دیگر شرکت‌کننده در این دورهمی است. امین قربانی، دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر هم نفر بعدی است که به گفته خودش تجربه فعالیت استارتاپی نداشته فقط در جشنواره ایده‌شو شرکت کرده است. وی مشتاق حضور در زمینه بایوپلیمر، سوختگی و حوزه سلامت مربوط است.
در ادامه هر یک شرکت کنندگانی که ایده‌ای استارتاپی دارند طرح خود را شرح می‌دهند:
دهدشتی طرح جدیدی را مطرح می‌کند با این عنوان که تخصص خود را نذر کنید. وی ادامه می‌دهد: در طرح نذر خوب هر فرد اگر وقت و فرصت داشته باشد می‌تواند به انجام کاری در جهت خیر اختصاص دهد. در این طرح آن چیزی که مهم است بخشیدن است. مردم هرچه می‌توانند و هر آنچه بلد هستند را وقف می‌کنند، ممکن است فردی بخواهد یک ساعت فیزیک درس دهد. این ایده را برای نمونه در خط تاکسی خیابان کارگر جنوبی پیاده کردیم و جالب است که تاکسی‌دار‌های قشر ضعیف‌تر استقبال بیشتری از این کار داشتند.
در ادامه برخی حضار انتقاد‌ها و یا پیشنهاد‌های خود را به مطرح کننده ایده‌ها می‌گفتند. در این‌باره و طرح نذر خوب دهدشتی، برخی به برگزاری اردو‌های جهادی و فعالیت‌های خیرخواهانه جمعیت امام علی (ع) اشاره کردند که آن‌ها هم همین کار‌ها را می‌کنند.
مرتضی تسخیری بعد از توضیحات شرکت‌کنندگان گفت: وجود رقیب به معنای این است که تجارت تست شده و نیازسنجی توسط اکوسیستم انجام شده و شما باید فقط شکل را تغییر دهید. اگرچه وجود طرح‌های شکست خورده هم یک روزنه امید است. بسیاری از اختراعات و نوآوری‌ها در فاز‌های بعدی موفق می‌شوند.
آل اسحاق، دیگر شرکت‌کننده است که در این دورهمی حضور یافته و درباره ایده خود می‌گوید: در طرح طلوع برکت سال ۹۷ شرکت کردم و ایده‌ای را در زمینه بازیافت مطرح کردم که البته مورد علاقه خیلی از شرکت کنندگان نبود. در این زمینه بازار را رصد نکرده‌ام. اما همین ایده می‌تواند در زمینه جمع‌آوری پوشاک دست دوم و یا ضایعات پارچه در مزون‌ها و تولیدی‌های پوشاک لباس هم دنبال شود. در واقع کسب و کاری واسطه‌ای برای خرید و فروش ضایعات و ارسال به تولیدکنندگان پوشاک خردتر است.
کارمند بانکی که به عنوان یکی از شرکت کنندگان در این دورهمی حضور یافته بود با بیان اینکه چه کسی گفته اگر کار برای قرآن باشد در آن پول نیست، گفت: به طور مثال مسجد صفا، اقدام به ساخت چند مدرسه در مقاطع مختلف کرده است که هم تربیت اسلامی دارند و هم اشتغال‌زایی کرده‌اند.
ولی زاده که می‌خواهد فعالیت تبلیغی در حوزه بین‌الملل داشته باشد، درباره طرح خود می‌گوید: طرحی در زمینه کتابخوانی دارم که پس از مطالعه و بیان خاطره‌ای از کتاب مثل محل خواندنش، آن را به فرد دیگری داده و این زنجیره اهدای کتاب و نوشتن ادامه یابد.
مرتضی تسخیری، مربی استارتاپ بعد از توضیحات شرکت‌کنندگان گفت: خروجی استارتاپ را باید خروجی فایده‌مند برای بشریت بدانیم، تجربه‌های دنیا نشان می‌دهد تامین مالی و سرمایه گذاری روی تیم‌ها بر همین اساس است. اگر پروپوزال خوب باشد از صفر تا صد سرمایه‌گذاری خوب خواهد شد.
رحیم خاکی، رئیس مرکز رشد هم که در این جلسه حاضر بود بعد از شنیدن صحبت‌های شرکت‌کنندگان و طرح ایده‌های آنها، اظهار کرد: بحثی که راجع به کسب و کار‌های دینی، اسلامی و قرآنی داریم این است که به نظر می‌رسد خیلی خوب است که در رویداد‌های استارتاپی بین‌المللی حضور یابیم و ایده‌های دینی و قرآنی را مطرح کنیم. این امر علاوه بر آنکه امکان حضور در فضا‌های مختلف را برای ما فراهم می‌کند باعث خواهد شد که افراد مذهبی‌تر که دید و رویکرد قرآنی دارند به راحتی در این فضا‌ها حضور یابند و ایده‌های خود را مطرح کنند. ما نیز باید از امکان‌های موجود برای توسعه ایده‌ها استفاده کنیم.

97/08/27