» » نقش مؤثر جهاددانشگاهی در تعامل با قشر خاکستری دانشجویان

به گزارش سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور؛ سیدمحمدجواد شوشتری، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در سخنانی اظهار کرد: در بحث فعالیت در عرصه قرآن، ما به تبع حضور جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها می‌توانیم فعالیت داشته باشیم. اگر جهاد در دانشگاه‌ها نباشد، فعالیت ما کم‌رنگ خواهد شد.وی ادامه داد: حضور جهاد در دانشگاه‌ها به این دلیل که حضوری سیاسی نیست و تفاوت‌هایی دارد، با بسیج و نهاد رهبری که برنامه‌های خودشان را دارند، قطعا می‌تواند بر روی قشر خاکستری دانشگاه اثرگذار باشد. آمار این قشر در دانشگاه رو به رشد است و برای این باید فکری کرد. نقش جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها باید پررنگ‌تر شود. ما خود را از بدنه علمی کشور می‌دانیم و می‌بینیم در مواقعی در دانشگاه‌ها این نگاه وجود ندارد و دفاتر جهاد باید به دانشگاه تحویل داده شود.سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با تاکید بر استفاده از ظرفیت جهاد در پاره‌ای از مسایل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها، گفت: خواهش می‌کنم به موضوع کوی دانشگاه توجه کنید. در حال حاضر اختلافی که بین معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تهران وجود داشته و اینکه برنامه‌های کوی از سوی معاونت دانشجویی پیگیری می‌شود، موجب شده معاونت فرهنگی ورودی به مسائل فرهنگی و برنامه‌های کوی نداشته باشد. اینجا از جمله مواردی است که استفاده از جهاد و حضور آن را نباید از دست داد و این امکان وجود داشته باشد که ماموریت‌هایی از سوی این نهاد در آنجا دنبال شود.وی در پایان گفت: امیدوارم این تفاهم‌نامه در همه‌گیر کردن فعالیت‌های قرآنی آن هم نه فقط فعالیت‌های حوزه قرائت و حفظ قرآن، بلکه توجه به فعالیت‌های بین‌رشته‌ای قرآنی، اثرگذار باشد و بتوانیم کمکی به وضعیت آموزش عالی کشور در این عرصه کنیم.در ادامه این مراسم که با حضور مسئولان فرهنگی جهاددانشگاهی و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد، در فرصتی کوتاه هر یک از مدیران جهادی حاضر در مراسم و نیز مسئولان حوزه فرهنگ وزارت علوم به دغدغه‌های خود در حوزه کاریشان اشاره کردند.
ایجاد فضای ارتباط دانشگاه با صنعت با برگزاری جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی
عادل تقوی، رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در عرصه‌های تولید کتاب، محتوا و توزیع و فروش کتاب، گفت: در کنار اقدامات حوزه انتشارات، این سازمان در عرصه ترویجی و تبلیغی کتاب و کتابخوانی فعالیت دارد و بر همین اساس جشنواره کتاب سال دانشجویی در سطح ملی برگزار می‌شود که اختتامیه بیست و پنجمین دوره آن طی هفته آینده برگزار خواهد شد.وی افزود: در کنار این، جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی و انتخاب پایان‌نامه‌های شاخص از دیگر برنامه‌های مستمر این سازمان است و اگر پایان‌نامه‌ای قابلیت تبدیل شدن به کتاب را داشته باشد، در زمینه چاپ و انتشار آن حمایت‌هایی خواهیم داشت. همچنین دو دوره است مسابقاتی ذیل این جشنواره با عنوان دفاع سه دقیقه‌ای پایان‌نامه برگزار می‌شود که در سطح ملی و با همکاری ۲۱ واحد جهاد دانشگاهی در حال برگزاری است.تقوی ادامه داد: این جشنواره برای تشویق دانشجویانی است که در فضا‌های سرقت علمی وارد نشده‌اند و ابزاری ایجابی است که مانع رشد این سرقت‌ها شود. سازمان انتشارات با راه‌اندازی این جشنواره کمک می‌کند دانشجویانی که امکان ارائه اثر خود به جامعه را ندارند، آن را در فضایی دانشجویی به مخاطبان ارائه کنند. هدف اصلی این رویداد، حرکت به سمت ایجاد فضای اشتغال دانشجویان و کمک به توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت بوده است.
توجه به نوآوری‌های اجتماعی در فعالیت‌های دانشجویی
مهدی کاظمی خالدی، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی دیگر سخنران این مراسم بود که ضمن تشریح فعالیت‌های این سازمان در زمینه مسابقات مناظره دانشجویان و فعالیت‌های زیست‌محیطی دانشجویان، گفت: مسابقات مناظره دانشجویی یک پل قبل از کرسی‌های آزاداندیشی است. در هفتمین دوره این مسابقات که اکنون در مرحله دانشگاهی است، ۶۵۰ مناظره تا پایان شهریورماه امسال برگزار شد و ماه آینده اختتامیه این مرحله خواهد بود. هنوز مرحله هفتم تمام نشده، برخی دانشگاه‌ها از جمله صنعتی اراک و کردستان درخواست میزبانی و مشارکت در برگزاری مسابقات را دارند.وی افزود: بیش از ۳ هزار دانشجو و فارغ‌التحصیل در ادوار مختلف این مسابقات شرکت کرده و کار را یاد گرفته‌اند و ما می‌توانیم از ظرفیت این افراد استفاده کنیم.کاظمی ادامه داد: در بعد فعالیت‌های اجتماعی، کار جدیدی که در دستور کار سازمان دانشجویان قرار دارد، بحث نوآوری اجتماعی است که ظرفیت‌های خوبی در این زمینه وجود دارد و الگو‌های رویدادی جذابی هم مانند مناظره‌ها برای آن تدارک دیده‌ایم.رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه از فعالین محیط زیست کشور در قالب کانون‌های دانشجویی محیط زیست حمایت می‌کنیم، گفت: خوشبختانه کانون‌های فعال دانشجویی سازمان در حیطه محیط زیست توانسته‌اند با تمامی دستگاه‌های مجری در این حوزه ارتباط برقرار کنند.وی با اشاره به برخی مشکلات بر سر راه فعالیت‌های دانشجویی، افزود: تفاوت گروه‌های دانشجویی سازمان دانشجویان با گرو‌ه‌های دانشجویی این است که گروه‌های ما استانی هستند و جهاد این ظرفیت را ایجاد کرده که دانشجویان از دانشگاه‌های مختلف در کنار هم برای کار گروهی جمع شوند. اما متاسفانه همواره شاهد عدم اجازه حضور به مجموعه‌های فعال سازمان دانشجویان در برنامه‌های دانشجویی همچون روز دانشجو و مراسم‌های مختلف هستیم.در ادامه نیز زهرا پارساپور، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه نیازمند پیوند بین مناظره‌های دانشجویی جهاد و کرسی‌های آزاداندیشی به منظور تقویت کرسی‌ها و آموزش مهارت گفت‌وگو به دانشجویان هستیم، گفت: اگر نیرو‌های متخصص را در این راستا به کار بگیریم و مناظره بیشتر تقویت شود، مناظره‌های دانشجویی می‌تواند در جهت اهدافی که می‌توانند در سطح دانشگاه‌ها اثرگذار باشند، پیش برود.وی همچنین گفت: طرح دید و بازدید دانشگاه‌ها در حوزه گردشگری یکی از مسائل مورد توجه معاونت فرهنگی وزارت علوم است که این طرح با همکاری جهاد دانشگاهی می‌تواند پیگیری شود.پارساپور در پایان تاکید کرد: در حوزه پژوهش، دفتر سیاستگذاری درصدد است در سه بخش پژوهش‌ها، شاخص‌ها و پایش‌ها طرح‌هایی را دنبال کند. در این زمینه به دانشگاه‌ها نامه نوشته‌ایم و با همکاری جهاددانشگاهی می‌توانیم در این سه بخش طرح‌هایی را پیگیری کنیم. بانک اطلاعات پیرامون موضوعات و عناوین این سه بخش تهیه شده و می‌توان آن را در اختیار جهاد قرار داد.

97/08/22