» » بازدید معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری از خبرگزاری ایکنا

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور؛ همچنین در این بازدید، حسن مسلمی نایینی، رئیس جهاددانشگاهی و سیدمهدی مصطفوی، قائم مقام معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری نیز حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی ضمن بازدید از خبرگزاری ایکنا با کارکرد این رسانه و نحوه تولید و انتشار محتوا به زبان فارسی و شیوه انتخاب اخبار برای ترجمه به سایر زبان‌های این رسانه آشنا شد.

خبرگزاری بین‌المللی قرآن که با نام اختصاری ایكنا خوانده می‌شود از حیث تعداد زبان، مقام اول را در بین خبرگزاری‌های كشور دارد و افزایش زبان‌های این رسانه، بُعد بین‌المللی اخبار قرآنی را افزایش داده است، چنان كه در حال حاضر میزان مراجعه به زبان‌های خارجی در صدر بازدیدهای سایت ایکنا قرار دارد.

ایکنا در ترجمه اخبار به دیگر زبان‌ها رسالت عظیمی را برای خود قائل بوده و اعتقاد دارد اخبار قرآنی می‌تواند به جایگاهی برسد كه نقش وحدت‌بخشی را در میان ملل اسلامی و مسلمانان جهان ایفا كند، همچنان كه خود قرآن نیز حبل‌المتین مسلمانان است.

راه‌اندازی زبان‌های ایکنا براساس كارشناسی‌های انجام شده از سوی این رسانه و همچنین اعلام نیاز كاربران و مؤسسات اسلامی در كشورهای دیگر انجام می‌شود.

فارسی تاجیکی (форсии тоҷикӣ) که از آن با نام زبان تاجیکی (забони тоҷикӣ) یا فارسی فَرارودی نیز یاد می‌شود، به گویشی از زبان فارسی دری گفته می‌شود که در آسیای میانه، به‌ ویژه در کشورهای تاجیکستان و ازبکستان به این زبان گفت‌وگو می‌شود. تاجیکی زبان رسمی تاجیکستان و در کنار فارسی در ایران و فارسی دری در افغانستان یکی از سه گونه رسمی و معیار زبان فارسی است.

شمار گویشوران نیز طبق آمارهای رسمی تاجیکستان و ازبکستان ۹ میلیون و طبق آمار غیررسمی در ازبکستان ۱۰ تا ۱۲ میلیون گزارش شده است. از تاجیک‌های آسیای مرکزی ۴۰٪ در تاجیکستان و ازبکستان به سر می‌برند، و ۶۰٪ باقی مانده مقیم افغانستان هستند.

امروزه اکثریت تاجیک‌ها از اسلام اهل سنت حنفی پیروی می‌کنند، همچنین اقلیتی از تاجیک‌های شیعه‌مذهب دوازده امامی و خصوصاً اسماعیلی نیز به ‌طور پراکنده در بدخشان، هرات، بلخ و … وجود دارند که به‌ طور مسالمت‌آمیزی در ترکیب با سایر اقوام و مذاهب زندگی می‌کنند.

2/02/24