صفحه اصلي
در نشست چراغ هدایت مطرح شد؛ سبک زندگی عاشورایی، زنده نگه داشتن مفاهیم یک قیام به تناسب نیازهای روز است
مسئول اداره فرهنگی حوزه علمیه بیرجند گفت: سبک زندگی عاشورایی به معنای زنده نگه داشتن مفاهیم واقعه عاشورا به تناسب نیازهای امروز است.

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در راستای رسالت خود، هر ساله نشست‌هایی تحت عنوان چراغ هدایت با رویکرد آشناسازی جامعه با مفاهیم دینی برگزار می‌کند. نشست «جامعه دینی و شاخصه‌های سبک زندگی عاشورایی» در همین راستا برگزار شد تا معیارهایی را برای جامعه هدف معین و سبک زندگی مطابق با آرمان‌های امام حسین(ع) را تبیین کند.

این نشست با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)  امروز، ۱۴ شهریورماه به صورت مجازی برگزار شد.


حجت‌الاسلام علیرضا نخعی‌پور، مدرس این نشست و مسئول اداره فرهنگی حوزه علمیه بیرجند با بیان اینکه سبک زندگی عاشورایی به معنای زنده نگه داشتن مفاهیم واقعه عاشورا به تناسب نیازهای امروز است، اظهار کرد: اکنون که قرن‌ها از عاشورا می‌گذرد، باید دوباره عاشورا و مفاهیم آن را با شاخص‌های زمان در زندگی خود جاری سازیم.


وی با بیان اینکه عاشورا را باید از سال ۶۱ خارج کنیم، افزود: پیاده کردن سبک زندگی عاشورایی نیز دقیقا به همین معنا است؛ برای تطبیق خود با شاخص‌های عاشورایی منطق با نیاز زمان.


مسئول اداره فرهنگی حوزه علمیه بیرجند با بیان اینکه برای این امر راهکارهای متعددی وجود دارد، تصریح کرد: اگر بتوانیم معارف اصلی عاشورا را در زندگی امروز پیاده کرده و زندگی خود را با این مفاهیم تطبیق دهیم، باید ببینیم کجای کار هستیم و نسبت به این معارف چه اندازه دور و یا نزدیک هستیم.


نخعی‌پور با بیان اینکه این شاخص‌ها باید توسط بزرگان استخراج شود، افزود: شهید بهشتی، رهبر معظم انقلاب و امام موسی صدر با رویکرد زنده دیدن حادثه عاشورا و بروز نگاه کردن در این زمینه تألیفاتی دارند که چه خوب است مطالعه شود.


وی با بیان اینکه عقلانیت یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های سبک زندگی عاشورایی است، تا زمانی که عقلانیتی وجود نداشته باشد نمی‌توان به ویژگی‌هایی چون دین‌مداری، مسئولیت‌پذیری و تحقق امر به معروف رسید.

مسئول اداره فرهنگی حوزه علمیه بیرجند با اشاره به اینکه از لحظه حرکت سیدالشهدا(ع) به سمت مقر فرمانداری کوفه، عقلانیت دیده می‌شود، تصریح کرد: عقل درست و صحیح یکی از ملزومات عاشوراست؛ عقلی که اسیر هوای نفس نیست.


نخعی‌پور با بیان اینکه عقل در زندگی مهم‌ترین اصل است که باقی شاخصه‌های اسلامی در پی آن می‌آید، اظهار کرد: امام حسین(ع)، عزت خدا را به دیگران نشان داد و این امر در سایه عقلانیت است.


وی با بیان اینکه یکی از مفاهیم مهم عاشورا عقلانیت است که رگ و ریشه در دین دارد، افزود: شاخصه مهم دیگر این است که بدانیم نسبت به دیگران و اطرافیان مسئول هستیم و این مسئولیت در حد توان خود ماست چراکه خداوند هیچ امری را بیش از توان فرد به او واگذار نمی‌کند.


مسئول اداره فرهنگی حوزه علمیه بیرجند بیان کرد: این شاخص‌ها همان است که در دشت کربلا دیده می‌شود و اکنون نیز باید به تناسب زندگی‌های امروزی در هر فرد دیده شود چراکه بی‌خیالی نسبت به جامعه و مردم زهری برای دین است.


نخعی‌پور با بیان اینکه این شاخصه‌ها باید در محیط خانواده نیز دیده شود، تصریح کرد: خانواده عاشورایی یک خانواده هم‌افزا و هم‌پوشا هستند که با یکدیگر تعاملی اثربخش دارند، مسئولیت یکدیگر را می‌پذیرند و بی‌خیال نیستند.


وی با بیان اینکه سیدالشهدا(ع) همیشه به یاران و خانواده خود می‌بالید، افزود: باید ببینیم اطرافیان ما چه مقدار در صله ارحام و یا قتل ارحام مؤثر هستند و به تناسب این امر، با آنان ارتباط برقرار کرده و یا امر به معروف کنیم.


مسئول اداره فرهنگی حوزه علمیه بیرجند بیان کرد: لازم است در سبک زندگی عاشورایی استخراج کرده، تحقیق کنیم و کتاب‌هایی در این خصوص مطالعه کنیم تا جهت‌گیری زندگیمان براین اساس تنظیم شود.


نخعی‌پور تصریح کرد: در نگاه اهل بیت(ع) هیچ‌گونه ایستایی وجود ندارد و مضامینی در این فلسفه وجود دارد که هیچ‌گاه کهنه نخواهد شد.


وی یادآور شد: تحقق سبک زندگی عاشورایی در یک نگاه کل‌نگر به‌دنبال زمینه‌سازی، هم‌افزایی و مسئولیت‌پذیری است؛ سبکی که ما را نسبت به یکدیگر مهربان‌تر و جامعه را یکپارچه از مفاهیم اسلامی می‌‌کند و تنها با کمی مطالعه و تفکر می‌توان به آن رسید.





       
بازگشت