صفحه اصلي
در بیست‌وششمین «کافه‌محفل» مطرح شد: اهمیت کار تیمی در کسب‌وکارهای نوپای قرآنی
در کار تیمی، مقاصد و اهداف مشخص و شفاف‌سازی بسیار مهم‌ است. البته مهم‌ترین مورد در کار تیمی، رهبری آن است؛ باید رویکرد خود را هم مشخص کنیم و روشن باشد که در انتهای کار قرار است به چه چیزی برسیم.

به گزارش ایکنا، بیست‌و‌ششمین دورهمی کسب‌وکارهای نوپای قرآنی با عنوان «کافه محفل» عصر روز گذشته، شنبه هفتم تیرماه، از سوی مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی به شکل مجازی و از طریق سامانه امجد جهاد دانشگاهی و با موضوع «مدیریت کار تیمی» و با ارائه رضا اصغریان برپا شد.

اصغریان در ابتدا اظهار کرد: یک سازمان را در نظر بگیرید که وارد آن می‌شوید و هیچ نیروی انسانی در آن نیست، بلکه عوامل آن کلاً ربات‌ها و ماشین‌آلات هستند. آیا شما به عنوان مدیر از این سازمان لذت می‌برید؟ اگر نیروی کاری نباشد به شما حس مدیریت دست نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: 

وی افزود: دانشگاه هاروارد بعد از انجام تحقیقاتی به این نتیجه رسید که یک مدیر، حس و حال خوبی ندارد که بالای سر تعدادی ربات باشد بلکه دوست دارد مدیر تعدادی نیروی انسانی باشد چراکه انسان‌ها در کار تیمی به مراتب نتیجه بهتری خواهند گرفت. کار تیمی از خانواده شروع می‌شود لذا اگر فرهنگ کار تیمی را از خانواده گسترش ندهیم هنگامی که بزرگ شدیم به سختی وارد کار تیمی خواهیم شد.

این کارشناس استارت آپ و کسب و کارهای نوپا یادآور شد: اگر می‌خواهید فرزندانتان در آینده در سازمان‌ها موفق باشند، روحیه کار تیمی را در منزل تقویت کنید. بنده در برخی از شرکت‌ها چنین مواردی را مشاهده می‌کنم که برخی از کارکنان حوصله کار تیمی را ندارند. کار تیمی از قدیم هم وجود داشته است؛ به ویژه زمانی‌که انسان‌ها در دوران پارینه‌سنگی اقدام به شکار می‌‌کردند.

وی در تعریف گروه گفت: اجمالاً می‌توان گفت گروه تعدادی از افراد هستند که فقط در کنار هم قرار گرفته‌اند و مجموعه‌ای را تشکیل داده‌اند. به صورت دقیق‌تر و به طور کلی مجموعه‌ای از افراد که برای کاری مشترک در کنار هم قرار گرفته‌اند و مسئولیت‌ها و وظایف را میان خود تقسیم کرده‌اند یک گروه هستند.

اصغریان بیان کرد: در این زمینه تعاریف زیادی وجود دارد. گروه با تیم کاملاً متفاوت است. در گروه، هر کسی صرفاً مسئول کار خودش است و بدون توجه به دیگران به وظایف خود عمل می‌کند لذا ارتباطات در اینجا خیلی اهمیت ندارد. گروه بزرگ‌تر از تیم است؛ تیم‌ها در دل گروه‌ها وجود دارند.

وی با اشاره به تعریف تیم یادآور شد: تیم کوچک‌تر از گروه است و هدف مشخصی دارد که همه باید بر اساس آن هدف جلوتر بروند. یک تیم به تعدادی از افراد گفته می‌شود که دارای مهارت‌های تکمیل‌کننده هم هستند. این مهارت‌های تکمیل کننده در تیم بسیار مهم است.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب و کارهای نوپا افزود: در تیم، مقاصد و اهداف مشخص و شفاف‌سازی بسیار مهم‌ است. البته مهم‌ترین مورد در کار تیم، رهبری آن است. باید در کار تیمی، رویکرد خود را هم مشخص کنیم و روشن باشد که در انتهای کار قرار است به چه چیزی برسیم. وقتی وضعیت اهداف تیم، مبهم است و رهبر تیم، اهداف را به خوبی برای اعضا توضیح نمی‌دهد بنابراین اعضا به صورت دلی کار نمی‌کنند.

وی گفت: در فعالیت تیمی لازم نیست مسئولیت‌ها به صورت دقیق و خط‌کشی شده تقسیم شود بلکه می‌توان اجازه داد که اعضای تیم از خود خلاقیت به خرج دهند. این موضوع بسیار مهم است. تعاملات در گروه ممکن است فقط اطلاعاتی باشد اما در تیم می‌توان تعاملات بسیار نزدیکی را برقرار کرد.

اصغریان بیان کرد: ما در تیم هیچ سلسله مراتبی نداریم. در تیم همه در یک سطح هستند و باید اظهار نظر کنند. به نظرم اصلاً نباید در تیم سلسله مراتب وجود داشته باشد و باید اجازه دهیم بقیه اعضاء، نظرات خود را ابراز کرده و در تیم احترام متقابل وجود داشته باشد. در یک تیم، هرکسی نقش ویژه‌ای دارد اما اگر برای کسی مشکلی پیش آمد بقیه باید کار وی را جبران کنند.

این کارشناس استارت آپ و کسب و کارهای نوپا یادآور شد: انسان با انسان فرق می‌کند و تیپ‌ها متفاوت هستند لذا باید متوجه باشید که آیا همه اعضای تیم به خوبی و متناسب با اهداف کار می‌کنند یا خیر؟ جف بزوس، ثروتمندترین انسان روی کره زمین است که در زمان شیوع کرونا هم حدود دویست هزار نفر به کارمندان خود اضافه کرد. وی می‌گوید: اگر نمی‌توانید تیم کاری خود را با دو پیتزا سیر کنید تیم شما خیلی بزرگ است. منظور وی این است که یک تیم باید بین ۵ تا ۷ نفر باشد.

وی گفت: علت فرد بودن اعضای تیم این است که برای مواردی که نیاز به رأی‌گیری است مشکلی پیش نیاید. در تیم باید حرمت‌ها رعایت شود و نقش رهبری در این زمینه خیلی مهم است. کلاً مفاهیم تیم را باید برای اعضا توضیح داده و به آنها منتقل کنید. اعضای تیم نباید نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت باشند. این موضوعی است که باید به خوبی برای آنها توضیح داده شود. هدف تیم را نیز باید برای آنها توضیح داد.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب و کارهای نوپا تصریح کرد: ما در گروه خلاقیت زیادی مشاهده نمی‌‌کنیم اما در تیم، خلاقیت اهمیت زیادی دارد. حتی می‌توان دست آنها را باز گذاشت که از خود خلاقیت به خرج دهند. اعتماد، موضوع دیگری است که در کار تیمی اهمیت زیادی دارد. هدف مشخص، موضوع مهم دیگر در کار تیمی است اگر این هدف نباشد اختلافات شروع می‌شود.

اصغریان در پایان گفت: یکی از راه‌حل‌های رفع اختلافات، آموزش‌های درون تیمی است؛ یعنی افراد عضو تیم در مواقع نیز به همکاران خود آموزش‌های لازم را ارائه دهند. دو مورد دیگری که در فعالیت تیمی اهمیت دارند رهبری و تصمیم‌گیری به صورت جمعی هستند.


بازگشت