صفحه اصلي
دکترطیبی خواستار شد: ایکنا با تمرکز بر مفاهیم قرآن برای حل معضلات اجتماعی راهکار ارایه دهد
رییس جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا مشکلات پیش روی کشور را حل کنیم، گفت: در حوزه ترویج قرآن، ایکنا بر روی مسایل و مشکلات جامعه تمرکز کند تا با اخذ نظرات کارشناسان حوزه دین، بتوانیم برای آنها چاره‌جویی کنیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، دکترحمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی درخصوص چگونگی بهره برداری جمهوری اسلامی ایران از مزایای مسابقات بین‌المللی قرآن اظهار کرد: اصل مسابقه، کار ترویجی خوبی برای شناسایی افرادی است که در حوزه قرآن چه در بحث قرائت و چه در بحث حفظ و یا مفاهیم، کارهای ارزنده‌ای را انجام می‌دهند که از این طریق می‌توانند، شناسایی و تشویق شوند.

وی ادامه داد: کشور ما در حوزه قرآن کریم، هم نیازمند فعالیت ترویجی و هم نیازمند کارهای پایه‌ای است. عمده مشکلات ما این است که به دستورات دینی به درستی توجه نمی‌کنیم. قرآن راه سعادتمندانه دنیا و آخرت را نشان می‌دهد که اگر به آن عمل می‌کردیم، مشکلات ما کم می‌شد.

دکترطیبی با اشاره به فعالیت‌هایی که در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور(وابسته به جهاددانشگاهی) چه در مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای و چه در مرکز آموزش‌ این سازمان در دست اقدام است، اظهار کرد: اینها فضاهایی است که به منظور انجام فعالیت‌های خوب و مؤثر ایجاد شده است، همچنین معتقدم امسال که مقام معظم رهبری شعار «رونق تولید» را برگزیده‌اند، باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

 

وظیفه سازمان قرآنی دانشگاهیان، شناسایی مشکلات جامعه

وی ادامه داد: باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا مشکلات پیش روی کشور را حل کنیم و معتقدم به اندازه کافی در منابع دینی دستورالعمل‌های لازم را داریم، منتهی باید به آن بپردازیم و وظیفه ما در سازمان قرآنی دانشگاهیان، شناسایی این مسائل و کارکردن بر روی آنهاست و سپس راه‌حل‌ها را در اختیار جامعه قرار دهیم.

دکترطیبی بیان کرد: یکی از مسائل مورد نیاز در بحث رونق تولید این است که اعتماد مردم را جلب کنیم تا سرمایه‌هایشان را در عرصه تولید بیاورند. از سوی دیگر باید با فساد مبارزه کرد، چون از جمله مواردی است که به شدت به تولید ما ضربه می‌زند، چنانکه در متون دینی نیز به این امر بسیار تصریح شده است.

اتفاق برای حل مسائل کشور

وی ادامه داد: طبق آیه «وَاعْتَصِمُوا بحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا» باید برای حل مسائل و مشکلات کشور متحد و متفق باشیم و این بخشی از کار جهاددانشگاهی است. در کنار آن خبرگزاری‌های وابسته به جهاددانشگاهی باید کار ترویجی انجام دهند و با امکانات خوبی که دارند، می‌تواند این کار ترویجی را به نحو احسن انجام دهند، فقط باید در این حوزه برنامه‌ریزی شود. همچنین پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای نیز باید کار تحقیقاتی را پیش ببرد.

وی ادامه داد: از موضوعاتی که امسال تأکید کردم و در برنامه ششم، وظایف حوزه فرهنگی چه در سازمان قرآنی دانشگاهیان و خبرگزاری ایکنا مشخص شده است، بحث رونق تولید است که باید به شکل‌گیری پژوهشکده میان‌رشته‌ای سرعت دهیم تا کار جدی بر روی این مسائل و مشکلات انجام دهد، چون به اندازه کافی در آموزه‌های دینی به این موارد تأکید شده است.

 

تعامل سازمان قرآنی دانشگاهیان با دیگر سازمان‌های فرهنگی

دکترطیبی درباره تعامل سازمان قرآنی دانشگاهیان با دیگر سازمان‌های فرهنگی اضافه کرد: معتقدم جهاددانشگاهی کاربردی و علمی به مسائل نگاه می‌کند، چیزی که در سایر نهادها کم است. اما نیازمندیم که ارتباط خوبی با سازمان‌های مرتبط به ویژه در زمینه جذب منابع داشته باشیم اما فکر نمی‌کنم دیدی که در کل جهاد است یعنی نگاه علمی و کاربردی به مسائل و مشکلات جامعه از منظر قرآن کریم، در جای دیگری باشد. لذا تأکید دارم در سال جاری، پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای باید شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در حوزه ترویجی نیز ایکنا بر روی مسائل و مشکلات جامعه تمرکز کنیم تا با اخذ نظرات کارشناسان و افراد صاحب نظر در حوزه دین بتوانیم، مسائل و مشکلات را با آنها مطرح کنیم و برای آنها چاره‌جویی کنیم. اینکه فساد به این اندازه در جامعه رشد پیدا کرده است، باید راه‌حل آن را ارائه دهیم.

دکترطیبی با ابراز گلایه از عدم توافق و متحد بودن در خیلی از مسائل و دعواهای سیاسی بیهوده، بیان کرد: حال آنکه توصیه‌های دینی بسیاری داریم که ایکنا باید به ترویج آنها بپردازد و آنها را تذکر دهد. مشکلاتی در جامعه است که نشئت گرفته از عدم اشتغال جوانان است و سایر مسائل و معضلات اجتماعی حاصل از آن است چون که به درستی به دستورات دینی عمل نمی‌کنیم. با حجم بالای سرمایه سرگردان، روبرو هستیم که اگر در حوزه تولید مصرف شود، خیلی از مشکلات را رفع می‌کند.

وی در پایان تأکید کرد: جهاددانشگاهی هم در حوزه ترویجی دارای ابزار و توان خوب و هم در حوزه کار تحقیقی و پایه‌ای نیز پرتوان است که در سازمان قرآنی دانشگاهیان، پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای را داریم. چنانکه سایر ابزارها چون پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی در سایر حوزه‌ها در اختیار است که می‌توان از ظرفیت آن با تعامل و همکاری استفاده کرد تا کار خوبی را ارائه دهیم.


بازگشت